I prefer English text

Geoffrey Miller
evolusjonspsykolog

 
Sex, evolusjon og statussymboler
- Er humor, stæsj og intelligens reklame for egne gener?

 
Med Harald Eia

 
Søndag 30. august kl 18:30

Landmark kunstkafé, Rasmus Meyers Alle, ved Lille Lungegårdsvann
 

Miller mener språk, kreativitet og humor er et resultat av evolusjon og partnervalg. I motsetning til påfuglhalen er våre ornamenter mentale, og vi bruker dem som fitnessindikatorer til å signalisere vår personlighet og intelligens overfor potensielle partnere. Men med kjøpesentre overalt kan fitnessindikatorer også kjøpes. Fører vårt medfødte behov for egenreklame til et forbruksjag etter statussymboler? Hva kan evolusjonspsykologien lære oss noe om vår innerste natur, egentlig?
 
Geoffrey Miller er evolusjonspsykolog og professor ved University of New Mexico. Han har skrevet The Mating Mind: How Sexual Choice Shaped the Evolution of Human Nature (2001) om partnervalg hos mennesker og hvordan slik seksuell seleksjon har vært med på å drive utviklingen av mentale ferdigheter som språk, humor, kunst etc. I sin siste bok Spent: Sex, Evolution, and the Secrets of Consumerism (2009) viser han hvordan moderne forbruk passer inn i dette bildet.

Harald Eia er aktuell med et nytt TV-prosjekt - Hjernevask - som tar for seg fraværet av evolusjonær analyse i samfunnsfagene. Eia vil diskutere evolusjonspsykologi med Miller.

 
Arrangementet er gratis og åpent for alle. Foredragene holdes på engelsk og egner seg også for ikke-biologer. Velkommen!

 
Nysgjerrig? Her kan du finne ut mer:

 
Geoffrey Millers hjemmeside [engelsk]
 
Les om Geoffrey Miller på wikipedia.org [engelsk]
 
Om The Mating Mind på amazon.co.uk [engelsk]
 
Om Spent på amazon.co.uk [engelsk]
 
Om Harald Eias nye TV-serie Hjernevask i Dagbladet

 
Relaterte saker i media

 
Er helse og grønne verdier våre nye statussymboler? [BT 27.08.2009]

 

 
darwin.uib.no
 
 

 
    UNIVERSITETET I BERGEN
Institutt for biologi