|
I prefer English text
Sex, evolusjon og statussymboler
- Er humor, stæsj og intelligens reklame for egne gener?
Med Harald Eia
Søndag 30. august kl 18:30
Landmark kunstkafé, Rasmus Meyers Alle, ved Lille Lungegårdsvann
Miller mener språk, kreativitet og humor er et resultat av evolusjon og partnervalg.
I motsetning til påfuglhalen er våre ornamenter mentale, og vi bruker dem som
fitnessindikatorer til å signalisere vår personlighet og intelligens overfor
potensielle partnere. Men med kjøpesentre overalt kan fitnessindikatorer også
kjøpes. Fører vårt medfødte behov for egenreklame til et forbruksjag etter
statussymboler? Hva kan evolusjonspsykologien lære oss noe om vår innerste
natur, egentlig?
Geoffrey Miller
er evolusjonspsykolog og professor ved University of New Mexico. Han har skrevet
The Mating Mind: How Sexual Choice Shaped the Evolution of Human Nature
(2001) om partnervalg hos mennesker og hvordan slik seksuell seleksjon har vært med på å drive
utviklingen av mentale ferdigheter som språk, humor, kunst etc. I sin siste bok
Spent: Sex, Evolution, and the Secrets of Consumerism
(2009) viser han hvordan moderne forbruk passer inn i dette bildet.
Harald Eia
er aktuell med et nytt TV-prosjekt - Hjernevask -
som tar for seg fraværet av evolusjonær analyse i samfunnsfagene.
Eia vil diskutere evolusjonspsykologi med Miller.
darwin.uib.no
|
|